LE SITE INTERNET OFFICIEL

Infos et événements

DISCOURS DE M. YVES MERSCH LORS DE L'INAUGURATION DE L’EXPOSITION INTITULÉE « LE NOUVEAU VISAGE DE L’EURO » À SARREBRUCK

M. Yves Mersch, membre du directoire de la Banque centrale européenne, à la succursale de Sarrebruck de la Deutsche Bundesbank
15 janvier 2014

Mesdames et Messieurs,

Merci à tous d’être venus aujourd’hui assister à l’inauguration de l’exposition « Le nouveau visage de l’euro », conçue par la Banque centrale européenne. Je tiens aussi à remercier tout particulièrement la Deutsche Bundesbank qui, avec la participation de la Banque de France, organise cet événement.

La ville frontalière de Sarrebruck, située au cœur de l’Europe, me paraît des plus appropriées pour accueillir une exposition consacrée à notre monnaie unique. Les habitants de cette ville, qui peut se prévaloir d’une longue et riche histoire, sont certainement parmi ceux qui comprennent le mieux la vision ambitieuse qui est de rapprocher encore davantage les nations européennes. De fait, la création d’un marché commun du charbon et de l’acier entre six pays européens a été la première étape tangible de la mise en place de l’Union européenne, telle que nous la connaissons aujourd’hui, et qui a conduit à la création de l’euro il y a quinze ans. À l’heure actuelle, l’euro contribue à réunir 334 millions de personnes dans dix-huit pays.

Permettez-moi de dire quelques mots sur l’exposition que vous êtes venus voir. « Le nouveau visage de l’euro » est une exposition itinérante qui a déjà fait halte dans plusieurs villes de la zone euro. Son objectif est de faire mieux connaître aux visiteurs les billets et les pièces qu’ils utilisent chaque jour.

L’exposition d’aujourd’hui propose toutefois une nouveauté, le tout nouveau billet de dix euros en constituant l’élément marquant. C’est la première fois qu’il est présenté au public depuis qu’il a été dévoilé aux médias, il y a tout juste deux jours, à la BCE à Francfort. Vous serez donc parmi les premiers à voir ce nouveau billet avant sa mise en circulation le 23 septembre prochain.

La nouvelle coupure de dix euros fait partie de la série « Europe ». Celle-ci tient son nom du personnage de la mythologie grecque dont le portrait figure dans l’hologramme et le filigrane des billets. Lors de votre visite de l’exposition, examinez de plus près ces deux signes de sécurité ainsi que le nombre émeraude caractéristique qui change de couleur, passant du vert émeraude au bleu profond, selon l’inclinaison du billet. Ces exemples témoignent de l’utilisation de technologies de pointe pour rendre les billets encore plus sûrs. Ces signes de sécurité, qui nous donnent une longueur d’avance sur les faussaires, justifient la confiance que les habitants de la zone euro ont dans leur monnaie.

Une multitude d’autres choses sont à découvrir dans cette exposition. J’espère que, comme moi, vous la trouverez très intéressante et divertissante. Sans plus tarder, je déclare ouverte l’exposition !

Banque centrale européenne
Direction générale Communication et services linguistiques
Kaiserstrasse 29, 60311 Frankfurt am Main, Allemagne
Tél. : +49 69 1344 7455
Courriel : info@ecb.europa.eu | Internet : http://www.ecb.europa.eu | Contacts médias

Reproduction autorisée en citant la source.

ACCESS TO MY ACCOUNT

Forgotten your password?

*Required data

Create an account

Feedback form

Feedback form for the download of materials

Please let us know how you intend to distribute our materials.

A confirmation of the availability of the publications requested will be sent to the name and address indicated in your account. If you would like to send the publications to another address, please indicate this below.

* Required data
** The publications are available free of charge from the ECB as long as stocks last.

Feedback form

Feedback form for the download of materials

Please let us know how you intend to distribute our materials.

* Required data

TERMS AND CONDITIONS

LETTER OF INTENT

We wish to use the electronic media and/or print media produced by the European Central Bank (ECB) to inform others. We declare that:
1. Any information or materials received from the ECB will be used for information purposes only.
2. We will not use the “€ OUR MONEY” logo for purposes that could be detrimental to the euro, or for commercial or advertising purposes, and we will adhere to the style guidelines provided in the Partnership Programme.
3. Any electronic materials, pictures, files or documents provided by the ECB will remain its sole property. The ECB will reserve its or third-party copyrights. We will not pass any information or materials received from the ECB to any third party, except for production purposes.
4. Should we use the original master files of materials prepared by the ECB, we will preserve the integrity of the text.
5. We pledge to follow the reproduction rules for euro banknotes and coins as published in the Official Journal of the European Union and available on the ECB’s website at www.ecb.europa.eu/euro/banknotes/reproduction/html/index.en.html.
6. If we use electronic media online, we will include a link to www.new-euro-banknotes.eu and we will inform the ECB of the material used and where it has been used. We will forward the links.
7. We understand that stocks of ECB materials for distribution are limited. We will inform the ECB of the number of copies distributed, the means of distribution as well as the target groups.
On behalf of the company/institution mentioned above, we declare that we will refrain from using any materials either in printed or electronic form provided by the ECB until our membership of the Partnership Programme has been confirmed.
We will be liable for any damages incurred by the ECB should we not act in accordance with this Letter of Intent. We also understand that the ECB reserves the right to terminate our membership at any time.

DISCLAIMER

This privacy notice is made on behalf of the European Central Bank (ECB) and applies to Havas 360, its sub-contractors and all central banks referred to as data processors below.
When you fill in the form on the website http://www.new-euro-banknotes.eu/, we collect personal information directly from you in order to provide you with information on euro banknotes. Your data will be used only for that purpose. You cannot receive information if you do not complete the form.
We keep information on your activity with us and delete it after three years of inactivity. We are committed to ensuring that your information is secure. In order to prevent unauthorised access or disclosure, we have put in place physical, electronic and managerial procedures to safeguard and secure the information we collect online.
We use this personal information to deal with your request(s), manage your account and offer you other ECB publications.
We disclose this information to our sub-contractor CetSI and on a need-to-know basis to the relevant data processors.

A. Your choices

1) You have the right to see the information that we have about you and to get mistakes corrected by contacting Havas 360;
2) You have the right to delete your account with Havas 360.

B. Important

Your information is protected by European Union law. National data protection laws apply in relation to the technical and organisational security measures to be applied by the data processors mentioned below, unless the data processor is the ECB. Contact details for the European Data Protection Supervisor can be found at http://ec.europa.eu/justice/data-protection/bodies/supervisor/index_en.htm.

C. How to reach us

C.2.2 Data processor for Member States and third countries

See data controller.

D. Final provisions

Data controllers may change this privacy notice from time to time by updating this page. You should check this page occasionally to ensure that you are satisfied with any changes. This privacy notice is effective from 22 November 2013.

you have to accept conditions

THE SERIES €20